„They're Young… They're in Love… And They Kill People!”
(Fiatalok… Szerelmesek… és embereket ölnek!)
(Fiatalok… Szerelmesek… és embereket ölnek!)
Az 1967-ben bemutatott Bonnie és Clyde
a hatvanas évek egyik legjelentősebb és legsikeresebb amerikai filmje,
amely világsztárrá tette a két főszereplőt, Warren Beattyt és Faye Dunawayt.
Arthur Penn alkotása az 1930-as évek híres-hírhedt bűnöző
szerelmespárja, Bonnie Parker (1910–1934) és Clyde Barrow (1909–1934)
történetének idealizált feldolgozása, egyike a klasszikus hollywoodi
filmkészítés merev szabályaival szembeforduló úttörő produkcióknak.
Újszerű módon ábrázolta az erőszakot, így például elsőként mutatta be
realisztikusan az emberi testbe csapódó golyók által okozott fizikai
sérüléseket. Mindez provokatív szexuális tartalommal párosult: Clyde
impotenciája teljesen egyértelmű, az egyik ágyjelenetben pedig Bonnie
félreérthetetlen módon orális szexet imitál. A hatvanas évek második
felében Nyugaton minden a fiatalokról és a fennálló társadalmi rend
elleni lázadásról szólt, amivel Bonnie és Clyde históriája maximálisan
harmonizált. A páros megtestesítette Andy Warhol akkoriban híressé vált
szállóigéjét is a tizenöt perc hírnévről. A filmet 1968-ban tíz
Oscar-díjra jelölték, de csak két kategóriában nyert. Magyarországra bő
egy évtizedes késéssel érkezett meg: 1979-ben a budapesti Filmmúzeum
tűzte műsorára.
A cselekmény
Az 1930-as években járunk, az amerikai
Texas államban. A gyönyörű Bonnie Parker és a jóképű Clyde Barrow akkor
ismerkednek meg egymással, amikor a férfi el akarja lopni a lány
kocsiját. Bonnie pincérnő, míg Clyde azt állítja magáról, hogy
bankrabló, aki volt már börtönben is, ahol levágta két lábujját, hogy ne
kelljen dolgoznia. A fegyverét is megmutatja, és egy közeli üzlet
kirablásával bizonyítja, hogy igazat mond. Bonnie-nak megtetszik a
vagány srác, és már a kocsiban letámadja, Clyde azonban elhárítja a
közeledését. A női mivoltában megsértett Bonnie el akar menni, mire
Clyde azt mondja neki, ha szexet nem is, egy jobb élet lehetőségét fel
tudja ajánlani neki. Közös életük egy bankrablással kezdődik, de nincs
szerencséjük, mert Clyde épp egy csődbe ment intézményt akar kirabolni.
Pénz híján kénytelen beérni egy élelmiszerbolt kifosztásával. Az egyik
alkalmazott egy húsvágó bárddal támad rá. Clyde a pisztoly agyával
leüti, hogy el tudjon menekülni. Amikor valamilyen probléma támad a
szerelmesek kocsijával, egy fiatal szerelő, C. W. Moss hamar megjavítja a
járgányt. Mivel egy ilyen aranykezű mesterre bármikor szükség lehet, a
szerelmesek magukkal hívják. Hármasban indulnak a következő
bankrablásra: Bonnie és Clyde mennek be a pénzért, C. W. a kocsiban
várakozik rájuk az épület előtt. Balga módon azonban beáll egy
megüresedett helyre a járda mellé, ezért a menekülő páros értékes
perceket veszít, míg észreveszik a parkoló autót. Ezalatt a bank egyik
alkalmazottja felkapaszkodik az induló kocsira, mire Clyde az ablakon
keresztül arcon lövi, hogy megszabaduljanak tőle. Ez már emberölés,
amiért mindhármójukat körözni fogják. Emiatt Clyde este felajánlja
Bonnie-nak, hogy menjen el, most még kiszállhat az egészből, ám a lány
vele akar maradni.

Clyde-ot egy napon meglátogatja a
bátyja, a szintén börtönviselt Buck és felesége, Blanche, egy prédikátor
lánya. A testvérek örülnek a viszontlátásnak, ugyanakkor az első
pillanatban látható, hogy a két nő egyáltalán nem szimpatizál egymással.
Clyde és Buck megállapodnak abban, hogy együtt töltenek egy kis időt
Missouriban, ahol kivesznek egy házat. Bonnie nem lelkesedik az
ötletért, mégis enged Clyde kívánságának. Nem sokáig élvezhetik a közös
kikapcsolódást, mert a borravaló nélkül maradt élelmiszerfutár gyanúsnak
találja a házat. Gyanúját alighanem megosztja a rendőrökkel is, mert
sötétedéskor a rendőrség rajtaüt a házon. Tűzharc tör ki, de hőseinknek
sikerül elmenekülniük. Mivel az összecsapásban Buck lelő egy rendőrt, a
házaspár nem tud mást tenni, mint csatlakozni a bűnöző trióhoz. Eleinte
siker koronázza akcióikat, sőt marad idejük és kedvük arra is, hogy
tréfálkozzanak egy kicsit. Előbb alaposan megleckéztetnek egy utánuk
ólálkodó polgárőrt, egy bizonyos Frank Hamert, majd elkötik egy enyelgő
szerelmespár, Eugene és Velma autóját. Amikor a páros egy másik kocsival
utánuk ered, túszul ejtik őket. A bűnözők remekül szórakoznak Eugene és
Velma ijedtségén, akik idővel egyre felszabadultabban viselkednek.
Amikor azonban kiderül, hogy Eugene temetkezési vállalkozó, Bonnie
ragaszkodik ahhoz, hogy a jegyespárt azonnal tegyék ki a kocsiból. A
banda egy turistakempingbe megy, de a rendőrség itt is rajtuk üt. Az
újabb tűzharc tragikus következményekkel jár: Buck súlyosan megsebesül,
és találat éri Blanche-ot is. Clyde-nak az éj leple alatt sikerül egy
másik autót lopnia, amellyel egérutat nyernek. Egy mezőn állnak meg,
hogy rendezzék soraikat. A rendőrök hajnalban utolérik őket. Buck és
Blanche nem tudnak menekülni: a férfi belehal sérüléseibe, az asszony
rendőrkézre kerül. Bonnie és Clyde kiszabadulnak ugyan a kelepcéből, de
ezúttal ők is megsebesülnek. C. W. Moss az apjánál rejti el őket. Az apa
látszólag szívélyesen fogadja a sebesülteket, ám amikor négyszemközt
marad a fiával, felpofozza könnyelmű viselkedéséért. Szorul a hurok a
szerelmesek körül, Frank Hamer ugyanis nem felejtette el, hogyan alázták
meg őt a banda tagjai, és le akar számolni velük. Első útja a
börtönkórházba vezet, Blanche-hoz…

Francia kapcsolat
A Bonnie és Clyde forgatókönyvét David Newman és Robert Benton, az Esquire
magazin újságírói kezdték írni a hatvanas évek elején. Munkájukat
erősen befolyásolták a fénykorát élő francia új hullám olyan remekművei,
mint például a Kifulladásig (1960, Jean-Luc Godard) és a Lőj a zongoristára
(1960, François Truffaut). Szakítva azzal a hollywoodi szokással, mely
szerint a forgatókönyvírók már néhány oldalas szinopszis alapján
megpróbálnak támogatókat találni, Newmanék egy hetvenoldalas
forgatókönyvet írtak, amely még nem tartalmazott párbeszédeket. Először
Arthur Pennhez juttatták el a szkriptet, aki azonban már hozzákezdett az
Üldözők (1966) című filmjéhez, ezért nemet mondott a megkeresésre. Ekkor François Truffaut francia filmrendezőhöz, a Kifulladásig
forgatókönyvírójához fordultak. Truffaut-nak nagyon tetszett az írásmű,
és találkozót beszélt meg a két fiatal íróval New Yorkban. Számos
ötlettel állt elő: állítólag ő javasolta azt is, hogy Clyde ne
biszexuális legyen, hanem impotens. (Más források szerint Arthur Penn
tanácsára maradt ki ez a motívum, mert az amerikai rendező úgy vélte,
hogy a két főhős már önmagában provokatív figura, és C. W. Moss iránti
vonzódásuk ábrázolásától nem lennének szimpatikusabbak a közönség
számára.) Truffaut azt tanácsolta a lelkes forgatókönyvíróknak, hogy
szenteljenek megkülönböztetett figyelmet a valós idő és a filmidő
összefüggéseinek is.

Igen kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy a
francia rendező forgassa majd le a filmet, ám amikor Truffaut-nak
váratlanul lehetősége nyílt arra, hogy megvalósítsa régóta dédelgetett
filmtervét, Ray Bradbury 451° Fahrenheit (1966) című regényének adaptálását, kiszállt a Bonnie és Clyde-ból. Pedig már a színészeket is kiválasztotta: Clyde szerepére Terence Stampet
vagy Paul Newmant, Bonnie-éra Alexandra Stewartot képzelte el, C. W.
Mosst Robert Walker játszotta volna. Truffaut távozása után szóba került
a francia új hullám másik nagy alakja, Jean-Luc Godard, a Kifulladásig
rendezője. Többféle magyarázat is született arról, miért nem sikerült
megállapodni vele. Köztudott volt, hogy Godard nem kedveli Hollywoodot,
és ami azt illeti, a filmfőváros producerei sem a godard-i filmkészítési
módszereket favorizálták. A direktor mindazonáltal mégsem utasította
vissza csípőből a felkérést, sőt azt tervezgette, hogy a történetet
Japánba helyezi át, és tizenévesekkel forgatja le. Ez akkora marhaságnak
hangzott, hogy az illetékesek inkább lemondtak róla. Más források úgy
tudják, hogy Godard eleve el sem akarta vállalni a felkérést, mert
megsértődött azon, hogy az illetékesek hamarabb környékezték meg volt
barátját, a riválisának tekintett Truffaut-t, mint őt. Van olyan verzió
is, hogy Godard New Jersey-ben akart forgatni januárban, a projekt
eredeti producerei viszont képtelenségnek tartották, hogy a texasi
hőségben játszódó sztorit téli időjárásban forgassák le. „Én egy filmről
beszélek, maguk meg az időjárásról!” – fakadt ki dühösen Godard, és
végleg visszalépett a rendezéstől.

Rendező- és színészkeresés
Warren Beatty, az új színésznemzedék egyik csillaga párizsi tartózkodása alatt találkozott Truffaut-val, aki mesélt neki a Bonnie és Clyde-ról.
A téma felkeltette Beatty érdeklődését. Miután visszatért Hollywoodba,
megszerezte a forgatókönyvet, elolvasta, és megvásárolta a megfilmesítés
jogát. Meggyőzte Bentont és Newmant arról, hogy bár a szkript francia
hatást tükröz, maga a történet inkább amerikai, mintsem francia rendezőt
igényel. Ám a szakma több rendezőóriása – mint például George Stevens
és William Wyler – is nemet mondott a projektre, sőt még az olyan ifjú
titánokkal sem sikerült megegyezni, mint Sydney Pollack és Brian G.
Hutton. Beatty megpróbálkozott a brit free cinema két jeles
képviselőjével is, de sem Karel Reiszt, sem John Schlesingert nem
érdekelte ez a történet. Ekkor Warren is ajánlatot tett Arthur Penn-nek,
aki először őt is visszautasította, végül bizonyos feltételek mellett
mégis igent mondott. Egy filmes anekdota szerint Beatty bezárkózott
Penn-nel egy szobába, és addig nem engedte ki, amíg a beleegyező válasz
el nem hangzott. A fiatal filmsztár kezdetben úgy gondolta, kizárólag
producerként vesz részt a film elkészítésében. Bonnie szerepét
nővérének, Shirley MacLaine-nek szánta, Clyde eljátszására pedig a
beatnemzedék bálványát, Bob Dylant akarta megnyerni. Noha Dylan egyes
fotók tanúsága szerint kísértetiesen hasonlított Clyde-ra, mégsem
vállalta el a munkát. Beatty idővel úgy döntött, az lesz a
legegyszerűbb, ha ő maga játssza el a figurát. Ezután persze már szó sem
lehetett arról, hogy Shirley legyen Bonnie, vagyis másik színésznőt
kellett keresni.

A nagy nőcsábász hírében álló Warren
először megpróbálta volt barátnőjét, Natalie Woodot megnyerni a
szerepre. A színésznő visszautasította őt, mert épp egy terápián vett
részt, melyet nem akart félbehagyni, és egyébként is kimerítőnek találta
a Beattyvel való közös munkát, amelyre korábban már volt alkalma. Ekkor
olyan jelöltek neve merült fel, mint például Ann-Margret, Tuesday Weld,
Carol Lynley, Sharon Tate, Leslie Caron, Sue Lyon és Jane Fonda. Caron
épp együtt járt Beattyvel, ez azonban nem gátolta meg Warrent abban,
hogy kíméletlenül közölje vele, hogy az a hat év, amellyel Leslie
öregebb nála, a filmvásznon elfogadhatatlan lenne. Ann-Margret állítólag
nem tudott bánni a fegyverekkel, ezért nem kapta meg a szerepet. Jane
Fonda akkoriban Roger Vadim feleségeként Franciaországban élt, és nem
kívánt hazatérni az Egyesült Államokba a Bonnie és Clyde
kedvéért. 2012-ben egy tévéműsorban a sztár cáfolta ezt a legendát: azt
állította, hogy nagyon is szerette volna megkapni ezt a szerepet, és
kifejezetten bosszantotta, hogy nem őt választották. Sharon Tate
pályakezdő volt, számottevő szakmai tapasztalat nélkül, és kétségesnek
tűnt, hogy meg tudna-e birkózni egy ilyen összetett szereppel. Tuesday
Weld minden szempontból megfelelt, ám teherbe esett, ezért visszalépett.
Évek múlva viszont már azt nyilatkozta a médiának, hogy azért mondott
nemet, mert megérezte, hogy a film óriási kasszasiker lesz, márpedig ő
irtózott a blockbusterektől. A népszerű énekesnő, Cher maga ajánlkozott a
szerepre. Erről zenészpartnere és akkori férje, Sonny Bono semmit nem
tudott, amikor azonban értesült a dologról, nemtetszését fejezte ki
Warren Beattynek, mert nem szerette volna, hogy felesége egy ilyen
„ellentmondásos” filmben szerepeljen.

Faye Dunaway filmszínésznői karrierje nem indult túl szerencsésen. Nem kapta meg Domino szerepét a Tűzgolyó (1965) című James Bond-filmben, és sikertelenül jelentkezett Arthur Penn Üldözők
című filmjének női főszerepére is. A Penn-opusz szereposztó rendezője
azt mondta neki, nem elég szép ahhoz, hogy filmezzen, maradjon csak a
színház világában, és inkább Jane Fondát szerződtette. Penn utólag
értesült minderről, és miután megnézte Dunawayt A happening
(1967) című filmben, meggyőződésévé vált, hogy az összes eddigi jelölt
közül Faye tudná a legjobban eljátszani Bonnie Parkert. A fiatal
színésznőről egy tehetséges fotográfus, Curtis Hanson (a későbbi
filmrendező) egy fotósorozatot készített a harmincas évek stílusában,
amelyet Penn és Beatty is látni akart. A képek láttán megszületett a
döntés, hogy szerződtetik Dunawayt, mindazonáltal kemény feltételt
szabtak neki: le kellett fogynia tizenöt kilót. Beatty meg akarta
vásárolni a fotósorozatot Hansontól, a fényképész azonban pénz helyett
azt kérte, hadd vehessen részt a forgatáson mint megfigyelő. Az üzlet
létrejött. Beatty saját magát tekintette a készülő film egyetlen
sztárjának, és sokáig hallani sem akart arról, hogy a pályakezdő
színésznő neve a plakátokon a film címe fölé kerüljön kiemelve, mint az
övé. Később meggondolta magát, mert nap mint nap tapasztalta, hogy a
munkamániás Faye minden energiáját a filmre fordítja. Amikor Beatty
megtekintette a végleges változatot, azonnal megérezte, hogy Dunaway
alakításának óriási visszhangja lesz, és ő tulajdonképpen a film
fogadtatása ellen dolgozna, ha továbbra is megtagadná tőle a
sztárstátust a reklámanyagokon. Egyébként is milyen lenne, ha a
Bonnie-ról és Clyde-ról szóló filmet kizárólag a Clyde-ot alakító
színész nevével reklámoznák?

Dunaway mindmáig hálás ezért a
gesztusért Beattynek, hiszen mint önéletrajzi könyvében írja,
Hollywoodban ez a fajta nagyvonalúság nagyon ritka. Ezzel kapcsolatban
emlékeztetett barátnőjére, Sharon Stone-ra, akivel szemben Michael
Douglas nem volt ilyen nagyvonalú közös filmjük, az Elemi ösztön
(1992) kapcsán, és nagyot koppant, amikor a produkció végül sokkal
inkább lett Sharon személyes sikere, mint az övé. Faye beszélt arról is,
hogy bár a valóságban is volt kémia közte és Warren között, a forgatás
legelején eldöntötték, hogy nem keverik az érzelmeket a munkával, mert
mindkettőjük számára az utóbbi a legfontosabb. A színésznő ezt az elvet
követte később is, amikor olyan bálványozott férfisztárokkal forgatott,
mint például Jack Nicholson, Paul Newman vagy Robert Redford. Ha a
magánéletben nem is jöttek össze, azt mindenképpen nagyon sajnálja, hogy
soha többé nem volt alkalma újra Warrennel filmeznie, mert szerinte
remek párost alkottak. Ahogyan Beatty előre sejtette, Bonnie Parker
megformálása világsztárrá tette Dunawayt. Filmbeli öltözködése öt
kontinensen teremtett divatot a nők körében (a svájcisapkák eladási
mutatója hirtelen az egekbe szökött), alakításával pedig tulajdonképpen
az amerikai filmipar szemléletváltozásához járult hozzá: egy Bonnie
Parker-típusú merész, a szexben is kezdeményező nő ugyanis addig
gyakorlatilag elképzelhetetlen volt a hollywoodi stúdiófilmekben.
Dunaway dublőze egy mindössze tizenhat éves kezdő színésznő, Patsy
McClenny volt (később Morgan Fairchild művésznéven futott be), de a vele
felvett jeleneteket egyes források szerint nem használták fel.

Buck Barrow szerepét Gene Hackman kapta, aki akkor még sikerekben gazdag pályája elején járt. Tulajdonképpen a Bonnie és Clyde-ban nyújtott alakítása hívta fel rá a figyelmet. Korábban már játszott Beattyvel a Lilith
(1964) című filmben, és akkor barátkoztak össze. Blanche Barrow
megformálása az addig csak tévésorozatokban szereplő Estelle Parsons
számára jelentette a nagy lehetőséget. A színésznő személyesen is
szeretett volna találkozni az igazi Blanche-sal, ám ezt Warren Beatty
nem tartotta jó ötletnek. Végül mégis szervezett egy találkozót, de
addigra Parsons meggondolta magát. Blanche Barrow elolvasta a
forgatókönyvet, és beleegyezését adta Beattynek, hogy a produkció
használhatja a nevét. A kész film azonban nagy csalódást okozott neki,
mert jelentősen eltért az általa jóváhagyott szkripttől. Blanche szerint
Parsons „egy sikítozó idiótá”-t csinált belőle. Az egykori gengszternő
be is perelte a Warner Bros.-t a tények meghamisítása miatt: keresetében
arra hivatkozott, hogy a filmmel ellentétben az apja nem lelkész volt, ő
maga pedig nemcsak arról tudott, hogy Buck elítélt bűnöző, hanem arról
is, hogy korábban kétszer is megnősült. Ami Bonnie-t illeti, az igazi
Blanche fiatalabb volt nála, és a valóságban ő volt a dekoratívabb nő. A
figura megváltoztatása egyébként nem a Warner Bros. vagy Beatty
kívánságára történt, hanem Arthur Penn koncepciója alapján. A direktor
ugyanis azt akarta, hogy a filmbeli Blanche minél hisztérikusabb legyen,
hogy ezáltal is kidomborodjék, hogy Bonnie viszont milyen cool.

Nem tudni, hogy a forgatáson Parsons és
Dunaway munkakapcsolata mennyire volt baráti vagy éppen feszült, Estelle
mindenesetre így nyilatkozott Faye-ről: „Még soha nem találkoztam
senkivel, aki ennyire megszállottan szeretett volna filmsztár lenni.” C.
W. Moss eljátszására felmerült Jack Nicholson és Dennis Hopper neve is,
míg végül az akkor még alig ismert Michael J. Pollardot szerződtették.
Pollard olyan emlékezetes alakítást nyújtott, hogy évekkel később egyik
kollégája, Michael J. Fox az iránta való tiszteletből emelte be nevébe a
megkülönböztető „J.” betűt. A magyar közönség körében is népszerű
komikus, Gene Wilder a Bonnie és Clyde-ban mutatkozott be a
moziközönségnek. Filmbeli menyasszonyát Evans Evans alakította, aki a
magánéletben John Frankenheimer rendező felesége volt. Frank Hamert
eredetileg Morgan Woodward játszotta volna, aki inkább a Bilincs és mosoly
(1967) című filmhez szerződött le, így került a helyére Denver Pyle. Az
Ivan Mosst alakító Dub Taylor főleg westernekben szerepelt,
filmográfiájában azonban vígjátékokat is találhatunk. A texasi Red
Oakban vették fel azt a jelenetet, amelyben Bonnie meglátogatja a
családját. Számos helybeli lakos eljött megnézni a forgatást, és a
filmesek az érdeklődők között figyeltek fel Mabel Cavittre: a törékeny,
idős tanárnő számára felajánlották Bonnie anyjának kicsiny szerepét. A
jelenetet egyébként egy ablaküvegen keresztül vették fel, hogy békebeli,
nosztalgikus hangulata legyen.

A forgatás
Warren Beattynek nem volt elegendő pénze ahhoz, hogy a Bonnie és Clyde
gyártását teljes egészében finanszírozni tudja, ezért megpróbálta
valamelyik nagy filmstúdiót megnyerni a projekthez. A Warner Bros.
kivételével mindenhol elutasították. Ami azt illeti, a cég illetékesei
sem lelkesedtek egyöntetűen a sztoriért, sőt a vezérigazgató, Jack
Warner állítólag élete végéig gyűlölte a Bonnie és Clyde-ot,
noha ez lett a vállalat történetének egyik legjövedelmezőbb filmje.
Warner azonban jó üzletember volt, megszimatolta a sikert, és személyes
ízlését félretéve beszállt az üzletbe. Voltak persze kikötései is. Így
például elutasította Beatty ötletét, hogy fekete-fehérben forgassanak,
és ragaszkodott ahhoz, hogy a Bonnie és Clyde a
harmincas-negyvenes évek klasszikus gengszterfilmjeinek stílusában
készüljön. A legenda szerint Beatty ellenkezett, mire Warner rámutatott
az iroda ablakából jól látható hatalmas víztoronyra, melyen a cég
emblémája virított: „Látja, ugye, hogy kinek a nevét viseli ez a cég?”.
Warren reflexből kinézett az ablakon, és megpillantva a logót kitöltő
hatalmas WB betűket, máris kész volt a szemtelenül szellemes válasszal:
„Én ott a saját monogramomat látom!” Warnernek megtetszett a fiatal
színész vagánysága, és hajlandó volt engedni bizonyos dolgokban. Nem
örült viszont az elhúzódó texasi forgatásnak, mert az jelentősen
megnövelte a tervezett költségvetést. Pedig maga a forgatás igazából nem
is tartott túl sokáig: 1966 októberében kezdődött, és decemberben véget
is ért, a két és félmillió dolláros költségvetés pedig igazán nem
számított túl magasnak. Egyetlen olyan jelenet van a filmben, melyet nem
Texasban és nem is a Warner stúdióiban vettek fel: a szerelmespár
halálát a kaliforniai Albertson Ranchon forgatták. A bankrablási
epizódok többségét eredeti helyszíneken forgatták, mivel a pár által
annak idején kirabolt bankok épületei a hatvanas években még álltak, sőt
némelyikben még mindig bank üzemelt. A forgatáson jelen volt Robert
Towne forgatókönyvíró is, aki éppen egy másik szkripten dolgozott
Beattyvel. (Abból készült 1975-ben a Sampon című film.) Ha már úgyis ott volt, Towne módosította a Bonnie és Clyde forgatókönyvét is, ha munka közben erre szükség volt. Nevét konzultánsként tüntették fel a film főcímén.

A Bonnie és Clyde néhány
filmtörténeti utalást is tartalmaz. Így például az a film, amelyet a
bűnöző trió a tragikusan végződött bankrablás után megnéz egy moziban,
Mervyn LeRoy Aranyásók 1933-ban című alkotása. Az egyik
bankrablás közben Buck átugrik a pult fölött. Ez a mutatvány valójában
John Dillinger stílusára volt jellemző, aki az ötletet Douglas Fairbanks
Zorro-filmjeiből vette át. Egy másik bankrablási jelenetben
Clyde megengedi a helyiségben tartózkodó farmernek, hogy megtartsa a
pénzét: „A te pénzed vagy a banké? – kérdezi a férfitől. „Az enyém” –
hangzik a válasz. „Akkor tartsd meg” – mondja Clyde. Ez az eset igazából
egy másik bankrabló, Pretty Boy Floyd legendájához tartozik. A
valóságban John Dillingerrel és William Shaw-val történt meg 1933.
június 10-én, hogy amíg egy bankot kiraboltak, addig sofőrjük, Paul
Parker beállt a parkolóba, ahelyett hogy indulásra készen várta volna
őket az épület előtt. A filmben Bonnie Parker mindkét költeményéből
részletek hangzanak el Faye Dunaway előadásában. Az első, a The Story of Suicide Sal azelőtt hallható, mielőtt a rendőrség rajtuk ütne a bérelt házban, a másik, a The Story of Bonnie and Clyde
pedig a történet vége felé. A film dinamikus kísérőzenéje jóval
hangosabb, mint a pisztolylövések zaja. Egy mulatságos anekdota szerint a
brit premier előtt egy túlbuzgó mozigépész megtekintette a filmet, és
ezt a jelenséget hibának tartotta, ezért gondos feljegyzéseket készített
arról, hogy mikor kell felerősítenie, és mikor kell lehalkítania a
hangot, hogy a zajszintkülönbséget korrigálja. Később számos film
felhasználta azt az ötletet, hogy az üldözéses jeleneteket vidám
bluegrass zenével festik alá, így például a Magyarországon is méltán
népszerű Éjszakai rohanás (1988).

A Bonnie és Clyde egyik fő
jellemzője, hogy az erőszakos jelenetek komikus mozzanatokkal
keverednek. Erre egy jó példa a szerelmespár és C. W. Moss első közös
bankrablása. Eleinte vicces a szituáció, hogy C. W. igazi amatőr módjára
beparkol egy üres helyre a járda mellé, a bankból sietve távozó Bonnie
és Clyde pedig egy ideig hiába keresik az épület előtt az autót. A humor
azonban rögtön véres erőszakba vált át, amikor a járműre felkapaszkodik
a bank alkalmazottja, akit Clyde arcba lő. Erőszak és humor effajta
párosítása akkoriban még szokatlan és újszerű művészi megoldásnak
számított, és számos kritika tárgyát képezte. Penn az 1930-as évek
gengszterfilmjeinek képi világát akarta a romantika és a komédia
jellemzőivel elegyíteni. Célja nemcsak egy újfajta filmkészítési stílus
kimunkálása volt, hanem bizonyos esetekben a feszültség feloldása vagy
éppenséggel fokozása is. A Bonnie és Clyde – két évvel megelőzve Sam Peckinpah véres westernjét, A vad bandát
– filmekben addig soha nem látott módon ábrázolta a fegyverhasználatot.
Jellegzetes példa erre a befejező jelenet, a címszereplőket leterítő
golyózápor. A hosszú képsorban jól látható, amint a golyók véres sebeket
okozva hatolnak a pár testébe: Bonnie esetében Penn a golyók okozta
fizikai fájdalmat akarta ábrázolni, míg Clyde halálát négy különböző
kameraállásból és különféle speciális lencsék használatával vették fel,
hogy stilizált hatást érjenek el. Ehhez a jelenethez a technikai stáb
körülbelül két hétig készítette elő a kellékként szolgáló kocsit. A Bonnie és Clyde
volt az első film, amelyhez elképesztő mennyiségű vérpatront használtak
fel, hogy a golyók ütötte sebeket imitálják velük. Warren Beatty egy
körte szétnyomásával adott jelt arra, hogy a közelben tartózkodó
technikusok működésbe hozzák testén a patronokat. Faye Dunaway lábát a
sebességváltóhoz kötötték, hogy teste a géppisztolysorozat közben ne
essen ki a rázkódó járműből. Penn ötlete volt az is, hogy a jelenet
lassított legyen: az eredeti elképzelés állóképek sorozata lett volna
(ahogyan a film kezdődik), a háttérben puskaropogás és halálsikolyok
hangjával.

Mindegyik színész a maga módján nehéz
helyzetbe került a forgatáson. Michael J. Pollardnak például senki sem
szólt, hogy nem muszáj tényleg megennie azt a hamburgert, amelyet abban a
jelenetben kap, amelyben Eugene-t és Velmát elrabolják. A tizenkettedik
ismétlésnél viszont már határozottan rosszul volt a sok elfogyasztott
hamburgertől. Estelle Parsons számára az volt a legszokatlanabb, hogy a
színészeknek részt kellett venniük a speciális effektusok
előállításában. Amikor például Buck és Blanche úgy próbálnak megszökni a
tüzelő rendőrök elől, hogy a golyók ellen védekezésül egy matracot
tartanak maguk elé, Parsonsnak egy rejtett kereket kellett forgatnia,
amely működésbe hozta a habszivacsba rejtett robbanópatronokat, melyek a
becsapódó lövéseket szimulálták. Faye Dunaway eredetileg olyan ruhákat
szeretett volna viselni, amelyek teljesen szabad mozgást biztosítottak
volna neki, Theadora Van Runkle jelmeztervező azonban úgy gondolta, a
stílus a legfontosabb, ezért hosszú szoknyát, rövid kabátot és
svájcisapkát adott rá. Dunaway filmbeli öltözködése oly nagy sikert
aratott a nők körében az egész világon, hogy a színésznő évekig
ragaszkodott ahhoz, hogy filmjeiben Van Runkle tervezze a ruháit. Hogy
ne tűnjön túl magasnak Warren Beatty mellett, Faye lapos sarkú cipőt
vett fel. (Beatty tizennyolc centivel magasabb, mint Faye, aki viszont
húsz centiméterrel nőtt nagyobbra, mint az igazi Bonnie Parker.)
Dermesztő hideg volt akkor, amikor a menekülő szerelmesek átkelnek egy
folyón. A jelenetet három napig forgatták, hogy a színészek úrrá
legyenek az időjárás miatti remegésükön. Gene Hackman mindenképpen
mellényben akarta játszani Buck halálának jelenetét. Döntését ott
helyben meg is bánta, mert fagyos időben órákat kellett töltenie a hideg
földön, ugyanis a felvételt többször is meg kellett ismételni. Barnett
Guffey operatőrt menet közben lecserélték, mert a megvilágítást illetően
nézeteltérései támadtak Arthur Penn-nel. Egy veterán operatőr,
Ellsworth Fredericks lépett a helyére. Néhány nap múlva Penn visszahívta
Guffey-t, mert belátta, hogy vitájukban nem neki volt igaza, hanem az
operatőrnek.

Eltérések a valóságtól
Az igazi Bonnie és Clyde bűnözői
karrierje valójában nem volt annyira romantikus színezetű, mint
amilyennek a film ábrázolja. A Barrow-banda számos rablást és
gyilkosságot követett el, bár az is igaz, hogy olyan akciókat is nekik
tulajdonítottak, melyeket nem sikerült egyértelműen rájuk bizonyítani.
Nem tartoztak azonban az igazán sikeres bűnözők közé: állítólag egyszer
sem sikerült 1500 dollárnál többet zsákmányolniuk. A hírhedt bűnöző,
John Dillinger egyszer azt mondta róluk, hogy a páros „rossz fényt
vetett a bankrablásra”. Bonnie Parker a valóságban jóval alacsonyabb és
kevésbé attraktív megjelenésű nő volt, mint Faye Dunaway, és azt
beszélték róla, hogy nimfomániás. A film szerint akkor ismerkedett meg
Clyde-dal, amikor az el akarta lopni Bonnie anyjának a kocsiját. A
valóságban 1930. január 5-én találkoztak először, mégpedig egyik közös
barátjuk otthonában. A barát eltörte a karját, és Bonnie mellette
maradt, hogy ápolja. Clyde épp látogatóba jött a haverjához, amikor a
konyhában Bonnie-ba ütközött. Állítólag első látásra egymásba szerettek.
Bonnie egy autóbalesetben égési sérüléseket szenvedett a lábán és a
hátán, emiatt élete utolsó évében már járni is nehezen tudott. (Ez a
baleset, amely Clyde hibájából következett be, teljesen kimaradt a
filmből.) Clyde Barrow egyes feltételezések szerint biszexuális volt. Az
a pletyka járta, hogy szexuális érdeklődést mutatott bandája egyik
tagja, W. D. Jones iránt, akárcsak Bonnie. Maga Jones viszont – aki a
film bemutatásakor még élt – határozottan cáfolta, hogy Clyde meleg,
Bonnie pedig nimfomániás lett volna, és kijelentette, hogy a bűnöző
párossal való kapcsolatának semmiféle szexuális színezete nem volt.
Elmondta azt is, hogy bár Bonnie-ról több olyan fotó is készült,
melyeken fegyverrel pózolt, ő maga soha nem látta, hogy bárhol is
használta volna azt.

Clyde egyik életrajzírója úgy tudja,
hogy a fiatal bűnözőt a harmincas évek legelején egy texasi börtönben az
egyik rabtársa többször megerőszakolta. Clyde a börtön egyik félreeső
helyén egy ólomcsővel agyonverte zaklatóját. Ez volt az első gyilkosság,
amit elkövetett. Mivel egy másik rab, akit életfogytiglanra ítéltek,
magára vállalta ezt az emberölést, Clyde 1932-ben kiszabadult. C. W.
Moss figurája W. D. Jones és a Barrow-banda másik tagja, Henry Methvin
személyiségének ötvözésével született meg. Jones 1968-ban beperelte a
Warner Bros.-t, mert szerinte a film „befeketítette” és „megrágalmazta”
őt, ám semmilyen kártérítést nem kapott. Frank Hamer a valóságban
egészen a végső leszámolásig nem találkozott Bonnie-val és Clyde-dal:
teljes mértékben fikció az a jelenetsor, amelyben a banda foglyul ejti
és megalázza a férfit, aki lényegében privát bosszúvágyból számol le a
szerelmesekkel. Hamer tényleg az egyik kulcsfigurája volt annak a
rajtaütésnek, amely a szerelmespár halálával ért véget, de semmiféle
személyes sérelem nem vezette. Tudta, hogy a banda egyik tagja, Henry
Methvin családja Louisianában él: alkut kötött a férfi apjával cserébe
Bonnie és Clyde feladásáért. (Az alku motívuma a filmben is szerepel.)
Hamer özvegye és fia 1968-ban pert indítottak a film alkotói ellen
rágalmazás miatt. Az ügy három évvel később peren kívüli megegyezéssel
ért véget. A filmben Buck Barrow egy mezőn hal bele a sérüléseibe, a
valóságban viszont börtönkórházba került, ahol tüdőgyulladásban
vesztette életét. Legendának számít az is, hogy a szerelmespár fotókat
és verseket küldött a lapoknak saját magukról, és cserébe olyan
publicitást kaptak, melyet nem igazán sikeres akcióik nem indokoltak
volna. Valójában a rendőrség a bűnözők egyik sebtében elhagyott
rejtekhelyén találta azokat a fotókat, melyeket a lapok leközöltek,
Bonnie utolsó versét pedig az anyja hozta nyilvánosságra lánya halála
után.

Kihagyott jelenetek
A forgatókönyvben olyan jelenetek is
szerepeltek, melyeket leforgattak ugyan, de különböző okokból végül
kihagytak a hivatalos változatból. A rövidítések legfontosabb szempontja
az volt, hogy a játékidő ne haladja meg a két órát. Állítólag a végső
verzió elkészítéséhez Arthur Penn noteszlapokra vázolt fel minden
jelenetet, és a lapokat irodája falán helyezte el. Ez a sajátos módszer
segített neki abban, hogy eltávolítsa a feleslegesnek mondható
epizódokat, és a megfelelő helyekre tegye a dramaturgiai csomó- és
csúcspontokat. Íme, egy lista a kihagyott, illetve megváltoztatott
jelenetekről:
* Egy korai verzió szerint Clyde lelövi
és megöli a hentesbárddal rátámadó férfit. Ezt később úgy módosították,
hogy megsebesíti és leüti a pisztollyal. A valóságban nem bizonyosodott
be egyértelműen, hogy tényleg Clyde Barrow követte-e el ezt a rablást.
Fotóról ugyan tényleg azonosították őt – ahogyan a filmben is látható –,
de a támadás kivitelezése nem vallott rá. A film végső változatában
csak annyi látható, hogy Clyde leüti a testes támadót.
* Miután C. W. is csatlakozott a szerelmespárhoz, a trió egy étterembe ment megbeszélni a következő rablás részleteit.
* Miután Clyde lelőtte a kocsira
kapaszkodott banktisztviselőt, és a trió visszavonult a szállására,
Barrow a fegyverét kezdi tisztogatni, közben az általa elkövetett
gyilkosságról elmélkedik. Ezalatt C. W. fürdeni megy. A fürdőszobában
Bonnie megpróbálja elcsábítani, azonban letesz erről a szándékáról, mert
a fiú nem igazán romantikus alkat. A jelenet egyik képkockája – melyen
Bonnie egy kombinét és Clyde kalapját viseli – látható az első
DVD-kiadás borítóján és egyike a film legismertebb reklámfotóinak.
* Buckot és Blanche-ot még a Clyde-hoz
való megérkezés előtt megismertük volna a kocsijukban, ahol a férfi
bibliai himnuszokat énekel, a felesége pedig szemrehányásokat tesz neki,
hogy elviszi őt Clyde-hoz.
* Hosszabb volt a banda látogatásának
jelenete Bonnie családjánál: a kocsiban ülő lánynak a nővére elkészíti a
frizuráját. A képsor vége bekerült a hivatalos változatba: a két nő a
kocsi külső oldalánál ülve összeölelkezik, és Bonnie már az új
frizuráját viseli.
* Egy hosszabb jelenetben Bonnie és
Clyde berúgnak, és elképzelik a halálukat. Kitépik a matracot az
ágyukból, melyet hevenyészett koporsóvá alakítanak át. Aztán felveszik a
legjobb ruháikat, és kifestik egymást úgy, ahogyan szerintük majd
holtan fognak kinézni. A jelenet végén a szerelmespár gyertyafény
mellett körbetáncolja C. W.-t, közben a The Hearse Songot énekli.
* A Platte City-i turistakempingben lezajló rajtaütés során C. W. gránátok helyett egy géppisztollyal támad a páncélautóra.
A fentieken kívül voltak egyéb
változtatások is. Warren Beatty szerint túl szexire sikerült az a
jelenet, amelyben Bonnie és Clyde egy szobában szerelmeskedni próbálnak,
és a lány orális szexre utaló mozdulatokat végez. A felvételt ezért
újra megismételték. Ennek ellenére amikor a filmet bemutatták az
amerikai kábeltévék, ezt a képsort kivágták belőle. A magyar
tévéváltozat kedvéért dramaturgiailag sokkal fontosabb jelenetet
cenzúráztak drasztikus módon: a film végi géppisztolysorozat képsora
rövidült meg, kimaradtak azok a képkockák, melyek a golyók behatolását
mutatták a testbe. Egyetlen lövéssorozat után a tévénézők már csak a
szitává lőtt holttesteket láthatták. Később ez a verzió jelent meg
nálunk videokazettán is. A 2008-ban megjelent kétlemezes amerikai DVD-n
helyet kapott két, korábban még nem látott kihagyott jelenet. Bő négy
évtizeddel a film világpremierje után ez a kiadvány adott először
ízelítőt a fel nem használt jelenetekből.

Bakik
Íme, néhány a Bonnie és Clyde legfeltűnőbbnek tartott tévedéseiből.
* Bonnie frizurája a hatvanas évek, és nem a harmincas évek divatját tükrözi.
* Amikor Clyde virtuskodásból
végrehajtja az első rablást, Bonnie az utcán várakozik rá, a kezében egy
kólásüveggel. Az üzletből rövidesen kirohan Clyde, kezében a
zsákmánnyal. A párosnak menekülnie kell, az üveg azonban eltűnt: nemcsak
hogy nincs Bonnie kezében, de jól látható, hogy a földön sincsen, tehát
nem valószínű, hogy eldobta volna.
* Amikor az 1934-ben elkövetett
bankrablás után a bűnözők menekülni akarnak, kis híján összeütköznek egy
Ford tűzoltókocsival, amely márka 1940 előtt nem létezett.
* Az üldözési és menekülési jeleneteket Earl Scruggs bendzsóra írt vidám szerzeménye, az instrumentális Foggy Mountain Breakdown festi alá (előadó: Foggy Mountain Boys), amely a Bonnie és Clyde
premierjét követően világszerte népszerűvé vált. Szakmai szempontból
hibának számít a felhasználása, mert a cselekmény az 1930-as évek első
felében játszódik, a dallam alapjául szolgáló bluegrass stílus viszont
csak az 1940-es évek közepén alakult ki.
* Abban a jelenetben, amikor Clyde közös
képet csinál Buckról és Blanche-ról, egy cigaretta van a szájában.
Kiveszi azt, és mindkét kezével megfogja a fényképezőgépet, ám a
következő snittben a cigaretta megint a szájában látható.
* Amikor Clyde az anyjához indult
Bonnie-t vigasztalja a mezőn, vágásonként változik kezének a helyzete:
hol a lány vállán van, hol nem.
* Amikor a banda tagjai egy bankrablás
után az őket üldöző rendőrök elől menekülnek a kocsijukkal, szárazföldön
mennek át Texasból Oklahomába. A két állam határvonalának nagyobb
részét azonban a Vörös-folyó foglalja el, és szárazföldi határsáv csak
azon a szakaszon van, amely körülbelül 200 mérföldnyire található attól a
területtől, ahol a Barrow-banda bankrablásokat hajtott végre.
* A film utolsó jelenetében Bonnie és
Clyde autón közeledik C. W. apja felé, aki az országúton állva inti le
őket. Bonnie Malcolmnak nevezi az idős Mosst, holott a férfinak Ivan a
keresztneve.
* A leszámolási jelenetben a rendőrök
Thompson márkájú fegyvereket használtak, ám az akciót a valóságban B. A.
R. (Browning Automatic Rifles) fegyverekkel hajtották végre.

A fogadtatás
A Warner Bros. állítólag nem hitt a Bonnie és Clyde
kereskedelmi sikerében, ezért nem egy fix összeget ajánlott fel
Beattynek részesedésként, hanem a bevétel 40%-át. A cég B-kategóriásként
kezelte a filmet, ami azt jelentette, hogy elsősorban autósmozikban és
kisebb filmszínházakban játszottak. Reklámot alig kapott, emiatt a
közönség nem nagyon érdeklődött iránta. Meglehetősen hamar le is akarták
venni a műsorról, mire Beatty perrel fenyegette meg a Warner Bros.-t,
ha nem változtat marketingkampányán. Neki lett igaza. Amint megjelentek
az első pozitív kritikák, a főleg fiatalokból álló közönség tódulni
kezdett a mozikba: Bonnie és Clyde ikonikus mozihősökké váltak, Warren
Beatty és Faye Dunaway pedig a fiatal nemzedék új kedvenceivé. Beatty
mint producer a 40%-os részesedésének köszönhetően hatalmasat kaszált,
mivel a Bonnie és Clyde az első hat évben ötvenmillió dollárt
hozott az Egyesült Államokban (a gyártási költség mindössze két és fél
millió dollár volt), és ehhez jött további hetvenmillió a világ más
részeiből. A filmet hét kategóriában (legjobb filmdráma, legjobb
rendező, legjobb forgatókönyv, legjobb női főszereplő, legjobb férfi
főszereplő, legjobb férfi mellékszereplő, legígéretesebb új férfi
mellékszereplő) jelölték Golden Globe-díjra, de egyikben sem győzött. Az 1968. április 10-én megrendezett Oscar-gálán a Bonnie és Clyde már
kilenc kategóriában számított esélyesnek tíz díjra: legjobb film,
legjobb forgatókönyv, legjobb rendező, legjobb operatőr, legjobb jelmez,
legjobb női főszereplő, legjobb férfi főszereplő, legjobb férfi
mellékszereplő, legjobb női mellékszereplő. A kilenc kategória kontra
tíz díj magyarázata, hogy legjobb férfi mellékszereplőként Gene Hackmant
és Michael J. Pollardot is jelölték. A díjat azonban csak
Estelle Parsons (legjobb női mellékszereplő) és Burnett Guffey (legjobb
operatőr) vehette át, akiket korábban a Golden Globe-ra nem is jelöltek.
Az angol BAFTA-díjra Faye Dunawayt nem a legjobb színésznő, hanem a
legígéretesebb új színésznő kategóriájában nevezték. A díjat meg is
kapta, ami előző filmjében, a Vihar Délen (1967) című drámában
nyújtott alakításának elismerése is volt. Az olasz David di
Donatello-díjra csak a két főszereplőt nevezték, és mindketten meg is
kapták, de megosztva a Találd ki, ki jön vacsorára (1967) című film főszereplőivel, Katharine Hepburnnel és Spencer Tracyvel.

A Bonnie és Clyde szakmai
fogadtatása a kereskedelmi siker és a rangos díjak ellenére sem volt
egységesen pozitív. Több kritikus is kifogásolta, hogy a film lényegében
rokonszenvesnek mutat be egy bűnözőpárost, és addig soha nem látott
erőszakos jeleneteket tartalmaz, ráadásul azokat olykor „elvicceli”,
komikus színben tünteti fel. A The New York Times kritikusa, Bosley Crowther a Bonnie és Clyde
ürügyén kampányolni kezdett az amerikai filmekben eluralkodó brutalitás
ellen. (Néhány héttel később felülbírálta önmagát, és „remekmű”-nek
nevezte a filmet, amit legalább kétszer kell látni ahhoz, hogy nagyságát
megértse az ember.) A Variety kritikusa, Dave Kaufman szintén a
fenntartásait hangsúlyozta. A legendás Roger Ebert – aki akkor még csak
néhány hónapja dolgozott kritikusként – viszont azt állította, hogy a Bonnie és Clyde
volt az első igazi mestermű, amelyet ebben a hivatásában látott. Arthur
Penn alkotása újfajta hősöket, újfajta filmkészítési stílust honosított
meg a filmművészetben. A korábbi hollywoodi produkciókban a Jó és a
Rossz élesen elkülönült egymástól, a Bonnie és Clyde azonban
elmosta ezeket az éles határvonalakat. A következő években számos olyan,
nagy visszhangot kiváltott alkotás született, melyek rokonszenvesnek
ábrázoltak kétes erkölcsű személyeket: ilyen volt például Norman Jewison
A Thomas Crown-ügy (1968) című bűnügyi filmje, Francis Ford Coppola ma már klasszikus gengsztereposza, A Keresztapa (1972) vagy Sam Peckinpah A szökés
(1972) című akciófilmje, de ide sorolhatók azok a zsarufilmek is,
melyeknek hősei a törvény nevében lényegében ugyanazokat az erőszakos és
erkölcsileg vitatható módszereket alkalmazzák, mint azok, akiket
üldöznek. A Bonnie és Clyde hatása mutatható ki olyan későbbi amerikai filmekben is, mint Terrence Malick Sivár vidék (1973) című drámája vagy Oliver Stone Született gyilkosok (1994) című ultraerőszakos „szatírá”-ja. Az Amerikai Filmintézet által összeállított különböző ranglistákon a Bonnie és Clyde előkelő helyeken szerepel. A 100 év, 100 film (1998) című listán a 27. helyen áll, a 100 amerikai thriller (2001) listáján a 13. helyet foglalja el, a 100 év, 100 szenvedély (2002) listáján pedig a 65. helyezett. 2003-ban hozták nyilvánosságra a 100 hős és gonosztevő
elnevezésű toplistát, melyen Bonnie Parker és Clyde Barrow a 32. helyet
szerezte meg. A főszereplők híres mondása – „We rob banks.” (Bankokat
rabolunk.) – a 100 legemlékezetesebb filmes idézet 2005-ös
listáján a 41. helyen található meg. 2007-ben az AFI átdolgozott
toplistát hozott nyilvánosságra 100 év 100 legjobb filmjéről, amelyen a Bonnie és Clyde már csak a 42. helyet foglalja el, míg a 10 legjobb gengszterfilm 2008-as toplistáján az ötödik helyre került. Ami azonban a legnagyobb elismerés: a Bonnie és Clyde már a legelső körben a kiemelt védelmet élvező amerikai filmörökség része lett.

Bonnie és Clyde esete a magyar filmforgalmazással
A Bonnie és Clyde-ról magyar nyelven először a Filmvilág 1968/5. száma közölt részletes ismertetőt, majd a Filmkultúra
1968/3. száma is beszámolt róla. Mindkét filmszaklap objektív képet
próbált rajzolni a műről, nem tagadva erőszakosságát és problematikus
pontjait, de nem feledkezve meg erényeiről sem. A Filmtudományi Intézet
még abban az évben bemutató kópiát kért a filmből, mert elképzelhetőnek
tűnt, hogy az intézmény mozija, a budapesti Filmmúzeum esetleg műsorra
tűzze. A kópia 1968 novemberében érkezett meg, mindazonáltal az intézet
filmbeszerzési tervében csak 1975 augusztusában jelent meg először a Bonnie és Clyde.
A Filmfőigazgatóság hozzájárult ugyan ahhoz, hogy „archív film”-ként
megvásárolják, néhány héttel később viszont a forgalmazási osztály
vezetője azt nyilatkozta a Pesti Műsornak, hogy nem tervezik a Bonnie és Clyde
bemutatását. Kifejtette, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem az
erőszak a probléma vele, hanem maga az alapkoncepció, hogy a néző
tulajdonképpen egy olyan bűnözővel szimpatizál, aki impotenciáját
bankrablásokkal és gyilkosságokkal kompenzálja. 1976 tavaszán a
Hungarofilm felvette a kapcsolatot a Warner Bros.-szal, hogy a filmet
megvásárolja a Filmmúzeum számára. Az amerikai cég – mint máskor is –
csak abban az esetben volt hajlandó üzletet kötni, ha a Hungarofilm az
országos forgalmazás esetében átlagnak számító ötezer dollár jogdíjat
fizet, amelyből hosszas alkudozások után is csupán ötszáz dollárt volt
hajlandó engedni. A magyar fél viszont a korlátozott forgalmazásra
hivatkozva mindössze 3500 dollárt akart fizetni annak ellenére, hogy a
Filmtudományi Intézet nyomatékosan kérte a magasabb jogdíj kifizetését. A
Hungarofilm attól tartott, ha enged a Warner Bros. és a Filmtudományi
Intézet nyomásának, később más filmek esetében is kénytelen lesz
magasabb árakat elfogadni. 1977 decemberében felmerült annak lehetősége,
hogy a filmet egy csomag részeként vegyék meg, amely a Detektív két tűz között, a Pokoli torony és a Bobby Deerfield
című filmeket is tartalmazta. A Warner Bros. 42 ezer dollárt kért a
csomagért, az árból később 5000 dollárt engedett, a Hungarofilm viszont
csak 35 ezret ajánlott. 1978. március 20-án kötötték meg az öt és
féléves licencre szóló szerződést a Bonnie és Clyde-ra, az ár
5000 dollár volt. A kópia június 19-én érkezett meg, a filmet 1979.
április 26-án mutatta be a Filmmúzeum: 271 előadáson összesen 86 242
néző látta, ami 53,4%-os kihasználtságot jelentett. Abban az évben
egyetlen más filmet sem játszott ennyi előadásban a Filmmúzeum,
ugyanakkor A Notre Dame-i toronyőr (1939) vagy a Segítség! (1965) című Beatles-film kevesebb előadásszámmal is több látogatót vonzott.

Egyéb Bonnie és Clyde-filmek
Arthur Penn filmjéről az elmúlt öt
évtizedben sokszor elmondták, hogy nem követi hűségesen Bonnie és Clyde
történetét, az igazság viszont az, hogy a téma többi feldolgozása is
elég szabadon kezelte a tényeket. Az 1958-ban bemutatott The Bonnie Parker Storyban
például Clyde Barrow-t átnevezték Guy Darrow-ra, hogy csak a
legfeltűnőbb változtatást említsem. A kritikusok nem sok figyelmet
szenteltek erre a filmre, csupán egy feledhető B-kategóriás mozgóképet
láttak benne, a Penn-opusz után azonban felfigyeltek rá, és az új
évezredben már a kultuszfilmek között jegyzik. Egyes vélemények szerint a
női főszerepet alakító Dorothy Provine játéka és a képi megoldások
lényegében megelőlegezték az 1967-es filmet. Figyelemre méltó alkotás a The Other Side of Bonnie and Clyde
(1968) is, melyet Ed Wood egyik nagy konkurense, a pocsék filmjeiről
nevezetes Larry Buchanan rendezett saját forgatókönyve alapján. Buchanan
célja állítólag az volt, hogy korrigálja a világhírű bűnözőpárosról a
Penn-film nyomán kialakult hamis képet, és a színtiszta igazságot
ábrázolja. Ennek érdekében megszólaltatta Bonnie és Clyde több, akkor
még élő áldozatát, illetve a velük végző texasi polgárőr, Frank Hamer
fiát. A dokumentumbetétek és interjúrészletek igazi színészekkel felvett
játékfilmes jelenetekkel váltakoznak. Gary Hoffman szintén a saját
forgatókönyvéből rendezte meg a szerelmesek történetét 1992-ben a Fox
Network tévéhálózat számára Bonnie és Clyde: Az igaz történet címmel: Bonnie-t Tracey Needham, Clyde-ot Dana Ashbrook alakította. A reklámszlogen szerint Sean Hughes 1995-ös filmje, a The Barrow Gang
az egyetlen, amely valóban hitelesen mondja el nemcsak Bonnie és Clyde,
hanem az egész bűnbanda históriáját: Clyde-ot Anthony Snow, Bonnie-t
Bethany Harper játszotta. Az egyik legnagyobb médiavihart kavart
feldolgozásról, amely 2013 decemberében került az amerikai tévénézők
elé, a következő alfejezetben lesz szó bővebben. Említsük meg még azt
is, hogy számos olyan filmről is tudunk, amely csupán reklámfogásból
használja Bonnie és Clyde nevét, de nem róluk szól. A Bonnie és Clyde olasz módra
(1982, Steno) Paolo Villaggio és Ornella Muti főszereplésével készült
vígjáték, amelyben a két lökött főszereplőt körözött bankrablókkal
keveri össze a rendőrség, ami rengeteg félreértéshez vezet. A Teenage Bonnie és Klepto Clyde
(1993) – mint a címből is sejthető – tizenévesekre adaptálta a sztorit:
Clyde egy középiskolás lúzer, aki a helyi hamburgeresnél keres egy kis
pénzt, Bonnie pedig a rendőrfőnök unatkozó lánya, aki egy bandával lóg.
Clyde-nak megtetszik a lány, Bonnie viszont eleinte ügyet sem vet rá, de
aztán kiderül, hogy a balféknek hitt srácban van kurázsi…

Az új évezred botrányai
Az új évezredben két médiabotrány is kapcsolódik valamilyen formában a Bonnie és Clyde-hoz.
2009-ben bejelentették, hogy Tonya Holly elkészíti a történet új
feldolgozását hangsúlyozottan a fiatal közönség igényeit szem előtt
tartva. Clyde Barrow szerepére a nagyközönség előtt szinte ismeretlen
Kevin Zegerst szemelték ki (abban az évben volt huszonnégy éves, és
azóta se mondhatjuk különösebben közismertnek). Bonnie Parkert a
tinibálványnak számító Hilary Duff játszotta volna, aki 2009-ben a
huszonkettedik életévét taposta (színésznőként mindmáig nem produkált
semmi igazán emlékezeteset). Főleg a kiszemelt főszereplők miatt Warren
Beatty és Faye Dunaway állítólag nem fogadta kitörő lelkesedéssel a
készülő produkció hírét, noha Tonya Holly hangsúlyozta, hogy nem
remake-et tervez. Faye Dunaway így nyilatkozott lehetséges utódjáról:
„Nem tudtak volna inkább egy igazi színésznőt választani?” Duff gyors és
nem túl elegáns válasza ez volt: „Úgy gondolom, a rajongóim, akik majd
elmennek megnézni a filmet, azt se tudják, kicsoda ő, szóval...
Szerintem fölösleges volt ezt mondania, ámbár én is ingerült lennék, ha
úgy néznék ki, mint ő most.” A botrány reklámértékét kihasználva a
tinisztár végighaknizta a különféle amerikai televíziós talkshow-kat,
ahol idegesítő kamaszlányos vihogás és grimaszolás kíséretében adta elő
sérelmeit, akaratlanul is demonstrálva, hogy színésznői képességeit
Dunaway tényleg helyesen mérte fel. Faye nyilvánosan nem szólalt meg
többet ebben az ügyben. Néhány nap múlva az egyik talkshow-ban Hilary
elismerte, hogy túl durván reagált Dunaway véleményére, de nem kért
elnézést az Oscar-díjas színésznőtől. Később azt nyilatkozta, hogy Faye
felhívta őt, és az idős díva azt állította, hogy sosem mondott olyasmit,
amit ezzel kapcsolatban neki tulajdonítanak. Az új verzió forgatásának
megkezdése előtt Hilary teherbe esett, és hivatalosan ezzel indokolták,
hogy elvették tőle a szerepet. A tervezett mozifilmből végül egy
kétrészes tévéfilm lett, melyet 2013-ban mutattak be: Bonnie-t Holliday
Grainger, Clyde-ot Emile Hirsch játszotta. Időközben Tonya Hollyt is
menesztették, és a rendezői székben az Oscar-díjas Miss Daisy sofőrje (1989) alkotója, az ausztrál Bruce Beresford ült. Dunaway és Beatty véleménye a minisorozatról nem ismeretes.

Idén február 26-án tartották az
Oscar-gálát. A legfontosabb kategória, a „Legjobb film” Oscarjának
átadására Faye Dunawayt és Warren Beattyt kérték fel abból az
alkalomból, hogy ötven éve mutatták be a Bonnie és Clyde-ot. A
két veterán művészt nagy taps fogadta, amelyre mindketten rászolgáltak,
hiszen az elmúlt öt évtizedben számos más filmmel is bizonyították
tehetségüket. Ami viszont ezután következett, az az egész világot
meglepte. Beatty kinyitotta a borítékot, de nem olvasta fel annak
tartalmát, hanem csodálkozó arcot vágott, forgolódott, vagyis egy
kívülálló számára olyan benyomást keltett, mint aki csak fokozni kívánja
a hatást. Amikor a mosolygó Dunaway feltehetően arra figyelmeztette,
hogy ne húzza tovább az időt, Beatty hirtelen partnernője orra alá
nyomta a kártyát, Faye pedig gondolkodás nélkül felolvasta onnan a
világsikerű musical, a Kaliforniai álom
címét. Ez a produkció aznap a tizennégy Oscar-jelöléséből hatot már
díjra váltott, így az alkotók nagy örömmel fogadták a hetedik győzelmet
is. A színpadon megkezdődtek a köszönőbeszédek. Két perc is eltelt a
bejelentés óta, már a harmadik köszönőbeszédet hallhatta a világ, amikor
a ceremóniamester, Jimmy Kimmel hirtelen újra megjelent a színpadon,
átvette a szót, és bejelentette, hogy sajnálatos tévedés történt: a
kártyákat véletlenül összekeverték, és a kategória győztese nem a Kaliforniai álom, hanem a Holdfény
című dráma. Hamar kiderült, hogy a szavazás gördülékeny
lebonyolításáért felelős cég munkatársa a színfalak mögött véletlenül
rossz borítékot adott Beatty kezébe. A kártyán ugyanis valójában a Kaliforniai álom
női főszereplője, Emma Stone neve szerepelt, aki az előző kategória
(Legjobb színésznő) győzteseként már átvette az Oscart. A súlyos
tévedésről Dunaway akkor nem volt hajlandó nyilatkozni, a kíváncsi
riportereket Beattyhez irányította. Az Amerikai Filmakadémia másnap
hivatalos közleményben kért elnézést az incidens minden érintettjétől,
köztük a két díjátadótól is. A hibáért felelős alkalmazottat, Brian
Cullinant nem bocsátották el, de több Oscar-gálán már nem vehet részt.
Többekkel együtt magam is értetlenül álltam e komoly baki előtt: két
ilyen tapasztalt színésznek ugyanis tudniuk kéne reagálni a váratlan
helyzetekre, hiszen az improvizáció hozzátartozik a szakmájukhoz,
ráadásul mindketten voltak már díjazottak és díjátadók is, tehát
feltehetően nem először láttak ilyen kártyát. Dunaway két hónappal
később az NBC tévécsatorna egyik műsorában beszélt először az ügyről:
kifejezte sajnálkozását, és kijelentette, hogy felelősnek érzi magát az
Oscar történetének legsúlyosabb tévedése miatt.

Bonnie és Clyde (Bonnie
and Clyde, 1967) – amerikai gengszterfilm. Forgatókönyv: David Newman,
Robert Benton és Robert Towne. Operatőr: Burnett Guffey. Zene: Charles
Strouse. Díszlet: Dean Tavoularis és Raymond Paul. Jelmez: Theadora Van
Runkle. Vágó: Dede Allen. Rendező: Arthur Penn. Főszereplők: Faye
Dunaway (Bonnie Parker), Warren Beatty (Clyde Barrow), Michael J.
Pollard (C. W. Moss), Gene Hackman (Buck Barrow), Estelle Parsons
(Blanche Barrow), Denver Pyle (Frank Hamer), Dub Taylor (Ivan Moss),
Gene Wilder (Eugene Grizzard), Evans Evans (Velma Davis), Mabel Cavitt
(Bonnie anyja). Magyarországi bemutató: 1979. április 26. (Budapest,
Filmmúzeum).
[Jelen szöveg a Wikipédián évekkel
korábban megjelent írásom bővített és átszerkesztett változata. A
bővítéshez a filmmel foglalkozó weboldalak mellett különösen hasznos
információkkal szolgáltak a Bonnie és Clyde 2008-as dupla lemezes DVD-kiadásának extrái, továbbá Faye Dunaway Looking for Gatsby (New York, 1995, Simon & Schuster) és Gál Mihály „A vetítést vita követte” (Budapest, 2015, Gondolat) című kötete.]
http://filmbook.blog.hu
http://filmbook.blog.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése