Vajon elhozza az idei Oscart?
– Megosztottunk egy nagyobb falevelet, aztán ittunk a helyi patak hűs vizéből. Ivás közben összeért az orrunk.
– Közösültek is?
– Nem, nem közösültünk, és most már kérem, hagyományos kérdéseket tegyen fel, amik nem szexuális irányúak.
– Rendben... mikor volt az első magömlése?
Enyedi Ildikó filmje elhozta a 67. Berlinale
fődíját, az Arany Medvét, amire eddig magyar film mindössze egyszer volt
képes, még 1975-ben: akkor szintén egy rendezőnő, Mészáros Márta nyert, az Örökbefogadással. Ha
ez nem lenne elég, Enyedi filmje megkapta a FIPRESCI-díjat is – amely
az örökké morgó filmkritikusok legnagyobb elismerése –, valamint az
ökomenikus zsűri díját is, ahol ezúttal ott ült Paul Verhoeven is. Enyedi igazán a kilencvenes években volt aktív, utoljára 18 éve rendezett filmet, még 1999-ben a Simon mágust,
de úgy látszik, megérte kiböjtölni a sok szűk esztendőt, mert sikerült
koncentrálni az évek tapasztalatait, a sok csalódást és fájdalmat egy
kristálytiszta filmmé. Amely „olyan egyszerű, akár egy pohár víz".
Nehéz film a Testről és lélekről,
lassú film, de egyáltalán nem unalmas. Végig leköti a nézőt, és ezt
ritkán mondom így ki, mert nálam a lassú szinte 90%-ban szinonimája a
vontatottnak, itt viszont nem tudna a film működni, ha ezt
felgyorsították volna. Különösen, hogy remekül beszél szöveg nélkül is.
Nagyon tetszett, hogy a két főszereplőt, az Endrét alakító Morcsányi Gézát, és a Máriát alakító Borbély Alexandrát
egyetlen jelenettel mutatják be. Endre issza a kávéját, és kinéz azon
az ablakon, ahogy az elmúlt harminc évben valószínűleg mindennap tette,
és egy snittben alulról mutatják a nyomorék karját. És ebben minden
benne van, az egész élethez való hozzáállása, amely megveti, undorral
tekint rá, ami miatt kiégett és üres, és már csak telik egyik nap a
másik után a számára. És akkor meglátja Máriát. És szintén egyetlen
snittet kapunk erről a végletekig egyszerűen és unalmasan öltözködő
nőről, ahogy a lábfejeit lassan behúzza az árnyékba, mert azokat fény
érte. De az nem az ő világa, azt nem szereti, mert végtelenül frusztrált
és gátlásos, azt se tudja hogy fejezze ki magát. Ő ott sincs.
És ezek a nagyszerű ötletek
végigvonulnak az egész filmen. Ahogy kibontakozik az álom világa, a
szarvasok a hóban. Ahogy megkapjuk a mellékszereplőket, a gusztustalanul
alakoskodó és kínjában viccelődő Jenőt, Schneider Zoltán, vagy a nagypofájú tahót játszó Nagy Ervint, aki a Kincsemmel szinte párhuzamosan képes volt két ennyire különböző karaktert ilyen hitelesen megformálni. Mária tanácsadóját Jordán Tamás
játssza, aki az egyik legnagyobb telitalálat, merthogy szerencsétlen
Mária annyira gátlásos, hogy egyetlen embernek mer csak megnyílni,
egykori óvó bácsijának, aki kétségbeesetten próbál pszichológiai
tanácsokat adni ennek a felnőtt nőnek, hogyan is kellene átesnie
valamin, aminek rendes esetben már 10-15 évvel korábban meg kellett
volna történnie. Személyes kedvencem pedig Tenki Réka, aki a
pszichológusnő szerepében egyszerre vonzó és kihívó, és végtelenül
közönséges, az a pillanat, amikor kiesik a kezéből az irányítás, jobb
helyeken Oscar-esélyes.
A Testről és lélekről erőssége
nem a történet – két ember ugyanazt álmodja, ami már eleve fantasztikus,
és ez egy szinten közel hozza őket, míg a valóságban hiába dolgoznak
egy helyen, világok választják el őket, amiben leginkább a saját
csalódottságuk és tapasztalataik a ludasak –, hanem ahogy elmesélik,
lépésről lépésre. Emiatt nagyon sok szépség vegyül banalitással és
humorral. Életemben nem láttam még, hogy a közönség fetreng a
röhögéstől, miközben valaki éppen felvágja az ereit, mert úgy érzi,
nincs értelme az életének, hiszen szerelme nem talál viszonzásra. És
akkor Enyedi még tudja fokozni, mert a jelenet emelkedettségét egy
pillanat alatt gallyra vágja valami olyan abszurditással, hogy arra
nincsenek szavak. Emiatt nem is akarok nagyon beszélni a történetről, de
azt már a helyszínből – szinte az egész film egyetlen vágóhídon
játszódik – is sejthetjük, hogy nem mindennapi élménynek leszünk
részesei.
Apropó, vágóhíd: a film legdurvább
részei, amikor elképesztő naturalizmussal mutatják be a szarvasmarhák
leölését, szinte minden egyes lépését, a bontásukat, véreztetésüket,
letaglózásukat. Meglehetősen felkavaró élmény, ami a Tiszta szívvel
kutyás jelenetei után majdhogynem emeli a tétet, a néző tűréshatárát
illetően. Éppen ezért furcsa, hogy mennyire jól illeszkedik ebbe az
egészbe a fanyar humor – telitalálat például a nyomozó finom utalgatása
arra, hogy bármikor meg lehet vesztegetni egy kis bélszínnel, vagy a már
említett óvodapedagógus béna tanácsai –, vagy a mellékszálnak is beillő
krimiszál, ami azonban ugyanolyan banális, mint az egész szerelem Endre
és Mária közt. De ilyen feszültségoldó hangulati tényező a
legváratlanabb pillanatokban megszólaló Zsóka néni is, Békés Itala alakításában.
Azonban minden ember számára az ő
szerelme a legnagyobb, különösen ha tényleg talál egy tisztát és soha
vissza nem térőt. Ha pedig neked volt már ilyen, átéltél hasonlót, akkor
nagyon nagy hatást tud rád gyakorolni ez a film. Míg ha életed elején
jársz, netalán soha nem voltál még szerelmes senkibe, akár
reménytelenül, akár viszonzásra találva, akkor egy eszméletlen nagy
baromságnak is tarthatod Enyedi filmjét. Sikerét abban látom, hogy
kendőzetlenül beszél arról, hogy tényleg ilyenek vagyunk, megőrülünk,
hogy megértésre találjunk egy másik emberben, de túl büszkék, hogy be is
valljuk, nekünk ez kell. Emiatt inkább álarcot viselünk, vágjuk a
marhákat nap mint nap, szürcsöljük a kávénk, és visszahúzódunk az
árnyékba. Ha nem vigyázunk, azon vesszük észre magunkat, hogy elment
mellettünk az élet, és nemcsak a testünk öregedett meg, hanem a lelkünk
is.
Ha tetszett a kritika, kérlek, lájkold a Facebook oldalunkat!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése