Emlékezetes filmtörténeti pillanatok – Gene Saks: Furcsa pár (1968)
Idétlen a zene, de sláger lett, idétlen a film, de kultuszfilm lett, idétlen a színdarab is, amiből a forgatókönyv lett, és amit azóta a világ minden országában évről évre színre visznek. Gene Saks 1968-as Furcsa pár című filmjében minden idétlen, csak egyvalami nem: a két főszereplő színészi játéka. Walter Matthau és Jack Lemmon ugyanis véresen komolyan veszi az alakítást.
![]() |
Az elnyűhetetlen drámai arckifejezés az élet abszurditásának szomorú lenyomata. Jack Lemmon és Walter Matthau a Furcsa párban Fotó: UIP-Duna Film |
Minden idők egyik legjobb vígjátéka Gene Saks 1968-as Furcsa pár című
filmje. Pedig Neil Simon színdarabja évek múlva már nem tűnik annyira
időtállónak, mint azt elsőre gondolná az ember. Mégis működik, egy
percig sem unalmas a film mai szemmel. Mindez egyértelműen Walter
Matthau és Jack Lemmon parádés színészi játékának köszönhető. Sikerüknek
több titka is van. Az egyik, hogy a film minden másodpercében olyan
arckifejezéssel játszanak, mintha ez egy melodráma volna. Sőt mintha egy
királydráma ötödik felvonását kellene előadniuk. Már ez önmagában
eléggé mulatságos. Ez az elnyűhetetlen drámai arckifejezés, amely az
élet abszurditásának szomorú lenyomata. Miközben viszont azt látják a
nézők, hogy annyi itt a derűre okot adó élethelyzet, ami bőven elegendő a
túléléshez. Ez a feszültség, ami a szomorú bohóc arckifejezés és a
temérdek derűre okot adó élethelyzet között feszül, nem tud úgy kisülni,
hogy ne verje ki a biztosítékot. Egyszerűen nevetni kell rajtuk, ki
kell nevetni őket, miközben persze magunkon is nevetünk – mindig ez a
vége az ilyen játéknak.
A másik nagy titok, ami örökzölddé teszi a két színészóriás alakítását,
hogy kicsit sem óriások a kamera előtt. Annyira természetesen játszanak,
hogy az ember azt gondolná, nem filmet néz, hanem a szomszédban van.
Persze azért tegyük gyorsan hozzá, hogy ez a hatvanas–hetvenes években
nagy divat volt, mármint hogy minél természetesebb, minél valóságosabb
legyen a színészi játék. Ma már ezen szerencsére túl vagyunk, ma már
kell egy kis brillírozás is a boldogsághoz. Itt brillírozásról nem lehet
szó, itt természetes a játék, viszont annyira természetellenes a két
főszereplő egymáshoz való viszonya, annyira különbözők, hogy ők együtt
egy igazi természetellenes jelenséget alkotnak, amelyet megint csak ki
kell nevetniük a nézőknek.
Persze nem bonyolult a trükk, hogy miért érezzük természetellenesnek ezt
a furcsa párt. Neil Simon ugyanis egy női viselkedési módot helyezett
át férfitestbe. Két férfi éldegélhetne boldog unalomban és nyugalomban
egymás mellett, amíg kitalálják, mit kezdjenek az életükkel. Az egyik
viszont elviselhetetlen a másik számára. Letakarítja a pókerasztalt,
folyamatosan rendet rak, légfrissítővel parádézik, söralátétre rakja a
söröspoharat, temérdek dologgal teszi színessé és vidámmá a szendvicset,
felveszi a földről a csipszeszacskót kártyázás közben. Ilyen dolgokat
egy férfi nem tesz. Illetve annyira távol állnak tőle ezek a mozdulatok
és gondolatok, hogy igazából nem is érti, miért kell ezeket csinálnia
bárkinek is. Ám ha azt látnánk, hogy ugyanezt egy nő csinálja a filmben,
majd még zsörtölődik is, elmagyarázva, hova kell tenni a söröspoharat,
hogy ne hagyjon karimát, akkor azonnal értenénk mindent. Kicsit még
ásítoznának is a nézők, és morognának, hogy miért nem írnak ma már
igazán jó színdarabokat. Így viszont nagyon gyorsan megtanul mindenki
valami fontosat, miközben remekül szórakozik. Méghozzá azt, milyen egy
nő és milyen egy férfi, és nem szabad haragudni egymásra azért, mert
ennyire különböző a két nem, lényegi változás úgysem várható a
közeljövőben. Már ha a férfi férfi és a nő nő marad.
Persze rövid távú sikereket el lehet érni azzal, hogy egy jó kedélyű
beszélgetés helyett a szomszéd lányokkal együtt sír egy pasi (Jack
Lemmon), amitől a konyhából visszatérve olyan mértékű sokkot kap a
barátja (Walter Matthau), amit talán a világ minden szegletét érintő
földrengéssel lehetne párhuzamba hozni, és amit tényleg csak a
filmtörténet leggonoszabb poénjával lehet ellensúlyozni, pusztán csak
azért, hogy visszaálljon a világ rendje. Így hangzik: „Ha tényleg sírni
akarsz, menj és nézd meg a fasírtodat.”
Megjegyzések
Megjegyzés küldése