Beleszeretni a drogbáróba

Pablo Escobar kezd olyan figurává előlépni a latin alkotók körében, mint amilyen Shakespeare III. Richárdja az európai színészeknek. Persze csak a popkultúrában, de annál csábítóbb kihívásként. Alig hűlt ki a Narcosban lepuffantott Escobar holtteste, máris kaptunk az életéről egy új értelmezést.

A magyar címadó által egyszerűen csak Escobarnak keresztelt új mozi alapja egy életrajzi nonfiction, a legendás drogterrorista Virginia Vallejo nevű szeretőjének Szerettem Pablót, gyűlöltem Escobart című memoárja. Számos jel azt mutatta, hogy az újabb bőr lehúzása ígéretes lehet: a szerelmen lesz a hangsúly, a férfi-nő kapcsolaton, az érzelmek héjanászszerű avartáncán, egyfajta XX. századi kolumbiai Cartouche-­histórián, a politika, a bűn, a betyárság, az áldozat, a bukás és a halál sokszögén.
Rá­adásul erre játszott rá a film eredeti angol címe is (Loving Pablo, azaz Szeretni Pablót), illetve az a nem elhanyagolható tény, hogy egy külön-külön is csodálatos, de együtt minden bizonnyal még csodálatosabb színész házaspár játszotta el a két főszerepet: az Oscar- és kétszeres Goya-díjas Penélope Cruz és az Oscar-, Golden Globe- és négyszeres Goya-díjas Javier Bardem.
Többek között Benicio del Toro, Wagner Moura, Andrés Parra, Mauricio Mejía, M. Anthony Estrada játszotta Pablo Escobart, fő-, mellék- vagy epizódszerepekben (a rengeteg dokumentumfilmet ne is említsük), hozzájuk képest az volt a fő kérdés, hogy ­Javier Bardem miben tud mást mutatni a bajuszos és egyre tekintélyesebb sörhasat növesztő karakter bőrébe bújva.
Állítólag már számos alkalommal felkérték, de ő mindig nemet mondott arra hivatkozva, hogy várja a megfelelően izgalmas forgatókönyvet. Ez a pillanat el is érkezett, Fernando León de Aranoa regényadaptációja ezek szerint ellenállhatatlan volt.
Bardem alakításában meztelenre vetkőzött a figura: egy drabális, minden vonzerőt és eleganciát nélkülöző, számító és kegyetlen Escobart látunk. Nincs benne se romantika, se olyan álmodozó, narcisztikus és érzékeny finomságok, mint amilyenek Moura játékában voltak (Narcos), se az a Fidel Castro tekintetét idéző, végtelenül kimerült „nagyemberség”, mint ahogy Benicio del Toro ragadta meg (Escobar: Paradise Lost, 2014), se az a mindent átszúró szemű vidé­kies introvertáltság, ami Mauricio Mejía epizódszerepét jellemezte (Barry Seal: A beszállító, 2017).
Bardem alakításával mindent megtesz azért, hogy lehántsa a mítoszképzés hagymahé­jait: az ő Escobarja az, ami: egy végtelenül kegyetlen és karrierista bűnöző. Nem Robin Hood, nem szent, nem szegényeket támogató filantróp, nem hazája mártírsorsú, bukott megmentője, hanem egy bandavezér.
Éppen ezért nem érteni, hogy a Penélope Cruz által megformált Virginia Vallejo – aki kora egyik legvonzóbb nője volt, okos, híres, gazdag és elérhetetlen – mit látott benne. Trófeát? Dollárral tömött bőröndöket? Ősmacsóságot? Ebből a filmből nem tudjuk meg: a narrátorként is megszólaló nő és az egész lángoló, de a maga módján tragikus szerelem az események hátterébe szorul, epizódszerepbe kerül.
A kétórás játékidőben egyébként a forgatókönyv szolgaian követi a Narcos fordulatait, nem sok újat tesz hozzá, leegyszerűsítő anyagkezelése pedig sok űrt és be nem váltott ígéreteket hagy maga mögött. Két végtelenül ellenszenves, a másikat a saját önző érdekei mentén kihasználó és bármikor eldobó ember érthetetlen románca az Escobar, amely ilyen módon legfeljebb felszínes történelmi tablónak jó, bonyolult jellem- vagy érzelemrajznak legfeljebb közepes.
Pál Dániel Levente - www.magyaridok.hu

Megjegyzések